Mindfulness

Mindfulness is eigenlijk een bewustzijns vorm waarin je aandacht richt op het heden en tegelijkertijd wel bewust van je omgeving. Het gaat daarbij dat je leert genieten van het moment waar je nu bent.

Dat lijkt makkelijker dan dat het is. Bij mindfulness denk je vaak aan momenten van genieten. Lekker met je voetjes op het strand terwijl de zon je verwarmt en je echt kunt genieten van dat dagje ontspanning. Dat is natuurlijk heel fijn maar ook niet de echte uitdaging. Daartoe zijn de meeste mensen wel in staat. Waar het vooral bij mindfulness omgaat is dat je bewust wordt van je gevoelens, je angst, de waarnemingen in je lichaam zonder dat je daar iets aan wilt veranderen. Waarnemen in de puurste vorm zonder dat je er iets aan wilt veranderen. Het gaat hierbij omdat je leert dat iedere emotie voorbijgaat en er geen goed of slecht is. Dat je het echt alleen maar gaat waarnemen. Bij meditatie doe je dat op een bepaald moment. Mindfulness gaat veel meer om het op ieder moment te doen als een soort levensvorm. Er is een prachtig gedicht geschreven door Oriah Mountain dreaming die heel erg gaat over accepteren dat wat er is. Door te accepteren wat er is kun je je gedrag veranderen. Die acceptatie zorgt ervoor dat je anders op dingen gaat reageren en je meer vrij gaat voelen.

Acceptatie

Het gaat er dus omdat je gaat accepteren dat niet alles te fixen is maar dat je leert dat zowel negatieve gevoelens als positieve gevoelens naast elkaar kunnen staan. Onze maatschappij is zo ingericht dat we alles willen oplossen. Toen ik een aantal jaren geleden op Bali was zag je daar dat mensen veel meer geleerd hebben om te accepteren dat wat er is. Ze geloven dat dingen die hun overkomt bij het leven horen. Het gaat er dus om dat je leert dat wat er op je pad komt bij jouw weg hoort. Betekent dat je dan niets meer mag oplossen. Natuurlijk wel dat hoort bij het leven maar ook dat je weet dat dingen die minder fijn zijn ook onderdeel van je weg zijn. Door te leren accepteren dat wat er is ontstaat er meer rust.

Leven in het nu

Door in het nu te blijven kun je je beter focussen en zie je ook veel meer wat er gebeurt in je omgeving. Dat is waar mindfulness eigenlijk over gaat, aanwezig zijn met dat wat er is. Om er beter in te worden kun je wel meditatietechnieken gebruiken. Zie mijn blog over meditatietechnieken.

Beter inzicht in je zelf helpt ook bij mindfulness. Nine star ki en de reeks die je hebt, kunnen je daarbij helpen.

 

Coaching

Powered by BetterDocs

De waardering van eenkijkjeinjezelf.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.3/10 gebaseerd op 12 reviews.