BLOG

Onzekerheid in de praktijk

onzekerheid
k

Onzekerheid in de praktijk

Geschreven door: Carol van Eijck
v

Aantal reacties

Datum van dit bericht

23 september 2021

Onzekerheid in de praktijk

Een cliënt zit tegenover mij aan tafel. Zij is directeur van een groot bedrijf met een omzet in de miljoenen per jaar. Ze werkt er al bijna 20 jaar. Doordat ze goed in relatiemanagement is heeft ze het voor elkaar gekregen dat een bepaald bedrijf alle machines wereldwijd via het Nederlandse hoofdkantoor bestelt. Een prettige vrouw, prachtig om te zien, mooi gekleed een dame waarvan je in eerste instantie niet zou verwachten dat ze last zou hebben van onzekerheid.

Spiegelen

Ze zit tegenover me en het eerste wat me opvalt is dat ze geen oogcontact zoekt. Ze kijkt constant naar buiten. Ik vraag dus aan haar wat er buiten zo interessant is. Ze lacht verlegen en ik zie hoe ze constant het oogcontact mijdt. Ik begin dus met een oefening waarin ik haar vraag om heel af en toe me even aan te kijken, al is het maar een paar seconden. Ze zegt: “dat hoor ik zelfs van klanten terug dat ik langs ze heen kijk”. Ik vraag haar wat er dan in haar omgaat. Ze zegt: “ik heb iedere keer het gevoel dat ze dan in mijn ogen kunnen zien dat ik het niet kan, dat ik niet goed genoeg ben”.

Vanuit de nine star ki, de oudste vorm van astrologie uit China, is ze in haar eerste element water. Water heeft de kwaliteit van spiegelen. Dat is dus letterlijk wat zij voelt, dat ze gespiegeld wordt. Ik vraag haar hoe zou je zelf omgaan als iemand dat ongemakkelijk vindt. Zou je een oordeel hebben? Nee, natuurlijk niet. Klopt het dat jij eigenlijk je zelf aan het spiegelen bent? Jij hebt de overtuiging van niet goed genoeg te zijn. Het valt stil en ze zegt: “zo heb ik het nog nooit bekeken”.

De saboteur

“De hele dag luister ik naar de stem van niet goed genoeg. Ik heb de hoogste omzet van Europa en het enige wat ik denk is wanneer gaan ze zien dat ik eigenlijk helemaal niet kan verkopen”. Ik vraag haar: “kun je wel zien dat je goed in relatiemanagement bent. Dat mensen zich prettig voelen bij jou en dat je heel hard werkt voor je klanten. Je hebt de gunfactor omdat mensen iets in jou zien wat echt is en geen verkoopverhaal. Waarom dan die onzekerheid.

Ze zien dat jij betrokken bent, je best doet en echt wil dat de klant vooruitkomt in zijn bedrijf. Daarom geef jij het beste advies over welke machine ze nodig hebben. Dat voelt de klant en daarom verkoop jij. Jij luistert alleen naar de stem die beweert wat je allemaal niet kan zonder te kijken wat er wel allemaal mogelijk is”.

Dit zie ik vaak gebeuren in mijn praktijk. Het constant luisteren naar de stem die je naar beneden haalt. Ik weet ook dat het tijd nodig heeft om dit om te gaan buigen. Ze vraagt wat ze hieraan kan doen. Ik vertel haar dat ik graag zou zien dat ze tot de volgende sessie iedere dag gaat noteren wat ze goed doet. Daarnaast dat ze ook de belangrijkste zinnen gaat opschrijven die haar saboteur haar iedere keer weer opnieuw vertelt.

Ik vraag haar vervolgens of zelf wil proberen om naast de stem van de saboteur neer te zetten wat de feedback van haarzelf zou zijn als ze het zou omdraaien. Met andere woorden: wat zou jij tegen iemand zeggen die zichzelf naar beneden haalt? Wat ziet de andere bril waar je door heen kunt kijken. Wat zou je tegen die persoon zeggen die dat over zichzelf denkt?

Een paar weken later komt ze terug in mijn praktijk. Trots want ze had maatregelen genomen om het werk van het team beter te stroomlijnen. Vaak had ze het al gedacht maar altijd was ze bang geweest om het door te voeren. Nu had ze zichzelf op de positie van de eigenaar gezet en wat die zou willen. Ze wist dat het hele proces efficiënter kon en dat bepaalde zaken anders geregeld dienen te worden. De eerste stap is gezet puur omdat ze nu de spiegel omdraait. Een kijkje in jezelf. Carol Ann

Misschien vind je dit ook interessant…

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *